Blog

MVP (Minimum Viable Product) – Od Czego Zacząć?

13 stycznia 2021
MVP - proces tworzenia

Pojęcie MVP to akronim z angielskiego Minimum Viable Product wywodzące się z metodologii Lean Startup. Jest to pierwsza, najbardziej podstawowa wersja produktu, posiadająca wystarczającą liczbę funkcjonalności do zaspokajania potrzeb potencjalnych klientów. MVP umożliwia również gromadzenie i analizowanie ich opinii i wskazówek na temat tego co powinno się znaleźć w kolejnych wersjach produktu. To co jednak najważniejsze to założenie, że wykonanie Minimum Viable Product powinno się odbyć przy minimalnym wysiłku i angażowaniu jak najmniejszych zasobów.

Jeśli zatem masz pomysł wykonania nowego produktu, a po głowie chodzi Ci zaangażowanie się w startup – MVP jest z pewnością jedną z opcji, które powinieneś rozważyć. Od czego w takim razie zacząć?

Zdefiniuj funkcjonalności MVP istotne dla użytkowników

Oczywiście sam pomysł to nie wszystko. Potrzebne jest jego dokładne zdefiniowanie. Określenie dlaczego będzie on przyciągał klientów i co sprawi, że podbije rynek. Żeby przejście od pomysłu do MVP było zasadne należy zadbać, aby produkt zaspokajał określoną potrzebę potencjalnych użytkowników. Warto rozważyć przeprowadzenie na wczesnym etapie badań ankietowych (lub innej metody – np.: stworzenie prostego landing page) mających na celu dookreślenie jak ci potencjalni użytkownicy chcieliby z przyszłego produktu korzystać. Co jest dla nich ważne, a co najważniejsze? Jeśli nie możemy albo nie chcemy takich badań przeprowadzać to trzeba tę pracę wykonać samodzielnie.

Na tej podstawie powstanie wstępna lista funkcjonalności, którą następnie należy uzupełnić o te wszystkie wymagania, o których ankietowani (albo my sami) nie pomyśleliśmy, a są one niezbędne do funkcjonowania produktu. Mam na myśli na przykład:

  • zarządzanie użytkownikami i uprawnieniami,
  • warstwę administracyjną systemu,
  • wymagania niefunkcjonalne (RWD, przeglądarki na których system ma działać, bezpieczeństwo? Szybkość działania? Itp.),
  • walidację wprowadzanych danych,
  • i pewnie wiele innych funkcjonalności.

Określ zakres MVP

Tak stworzoną listę (np. w excelu) należy następnie zweryfikować pod kątem tego co jest potrzebne w MVP. No i tutaj pojawia się dość duży problem, bo tak naprawdę na tym etapie ciężko na 100% zdeterminować co w naszym Minimum Viable Product ma się znaleźć, a co nie jest tam potrzebne. Pamiętaj – MVP to produkt z minimalną potrzebną funkcjonalnością.

Do odpowiedzi na to pytanie można posłużyć którąś z wybranych metod priorytetyzacji funkcji jakie produkt będzie posiadał. Jest ich co najmniej kilka:

  • KANO Model,
  • Feature Priority Matrix,
  • RICE scoring,
  • MoSCoW Prioritization.

I to właśnie tę ostatnią polecam najbardziej. Co oznacza MoSCoW? To bardzo proste… Metoda MoSCoW, to zestaw priorytetów do zarządzania wymaganiami, funkcjami, zadaniami (itp.).

Służy do zrozumienia znaczenia wymagań spełnianych przez produkt w określonej wersji. Metoda MoSCoW pomaga w przypisaniu wszystkim wymaganiom MVP jednej z czterech kategorii:

  • Must-haves (M),
  • Should-haves (S),
  • Could-haves (C),
  • Will not have (W).
Prioretytetyzacja MoScoW
Prioretytetyzacja MoScoW

Oczywiście wszystkie elementy Must Have powinny się zaleźć w zakresie MVP. A pozostałe? Wszystko zależy od Ciebie i od informacji, które uzyskasz w kolejnym rozdziale – czyli jaki masz budżet aby produkt stworzyć.

Oszacuj koszt wytworzenia MVP

No bo przecież nie masz nieskończonego budżetu. Domyślam się że gdybyś miał, to nie czytałbyś tego artykułu tylko już dawno wynająłbyś armię programistów, którzy zmienialiby kawę w kod źródłowy.

Musisz znać koszty jakie produkt pochłonie. Dobrze jeśli uda Ci się wycenić realizację każdej pozycji z listy, niezależnie od przydzielonego jej priorytetu. Wycena może być zrobiona albo na zasadzie pracochłonności, jeśli planujesz wykonanie MVP in-housowo lub określona w pieniądzu, jeśli chcesz zlecić jej realizację na zewnątrz. Dla czystości sumienia poproś o wycenę w co najmniej 2 firmach zewnętrznych.

Zweryfikuj zakres MVP z wyceną

Teraz nadszedł trudny moment. Otrzymałeś wycenę realizacji (a może 2) i wciąż się zastanawiasz dlaczego jest ona tak wysoka. Nie mniej praca, którą musisz wykonać, to podjęcie decyzji, które ostatecznie elementy z listy wejdą do MVP. Które są ważne dla przyszłych użytkowników, a które nie? Posiadając wiedzę o priorytecie oraz koszcie musisz zdecydować co faktycznie wejdzie w skład pierwszej wersji produktu.

Na tym etapie proponuję też wstępnie ustalić które elementy funkcjonalne będą następne w ewentualnej kolejce do realizacji, jeśli MVP okaże się sukcesem. Przekazanie takiej informacji zespołowi tworzącemu system może pomóc im lepiej się do tego przygotować.

Zaplanuj realizację

Przed przystąpieniem do realizacji tak zdefiniowanego MVP koniecznie należy przygotować harmonogram. Jeśli zamierzasz wykonać produkt inhousowo zastanów się i opracuj z zespołem szczegółowy plan działań rozłożony w czasie. Pomyśl nie tylko o pozytywnej ścieżce, ale także jakie trudności mogą wystąpić przy realizacji i spróbuj je również uwzględnić w harmonogramie.

Jeśli zamierzasz do zrobienia swojego MVP wybrać zewnętrznego dostawcę usług tworzenia oprogramowania, to on powinien przygotować harmonogram, a następnie go z tobą uzgodnić.

Zaplanuj kolejne kroki

Dobrym pomysłem na tym etapie jest przynajmniej wstępna analiza, tego co się będzie działo kiedy już MVP powstanie. To czas na weryfikację twojego pomysłu.

Trzeba się zastanowić jak zdobyć pierwszych klientów czy użytkowników. Do dalszego rozwoju produktu potrzebny będzie feedback – paliwo w postaci opinii i sugestii płynących z rynku. Należy przewidzieć jak będzie on zbierany i analizowany. Może będzie potrzeba, aby pierwszych klientów jakoś dodatkowo zachęcić do tego, żeby dzielili się swoimi uwagami? Nie zapominaj, że  MVP oparty jest na metodologii Lean Startup a ona wymusza iteracyjny proces budowania produktu. Zbierasz feedback od użytkowników i na jego podstawie rozbudowujesz MVP.

Może się też okazać, że produkt będzie niekompletny. Czyli, że źle została wykonana priorytetyzacja elementów przeznaczonych do wykonania w MVP i trzeba będzie je uzupełnić. Należy się zatem zastanowić nad przeznaczeniem jakiegoś rezerwowego budżetu na tę okoliczność.

Podsumowanie

Pomimo, że MVP powinno być bardzo proste, w zasadzie najprostsze jak to tylko możliwe, bo przecież to Minimum Viable Product czyli produkt z minimalnymi funkcjonalnościami, to jego realizacja może być problematyczna. Warto zatem się do niej przygotować i dobrze przemyśleć powyższe kwestie. Kluczowa jest analiza wymagań jakie tworzony produkt powinien posiadać. Ją należy wykonać na samym początku. Druga ważna sprawa – zebranie feedbacku użytkowników, o tą trzeba zadbać na koniec.

W Evertop od wielu lat realizujemy dziesiątki projektów, systemów IT i aplikacji. Wiele z nich zaczynało swoje życie od fazy MVP, dlatego mamy ogromne doświadczenie w tym obszarze. Jeśli masz pomysł i chciałbyś porozmawiać o stworzeniu własnego produktu oraz skorzystać z naszej wiedzy dotyczącej tworzenia MVP – napisz bezpośrednio na mój adres e-mail mkotok@evertop.pl lub skorzystaj z formularza kontaktowego. Chętnie z tobą porozmawiamy podczas bezpłatnego spotkania konsultacyjnego.

Share

Maciej Kotok
Maciej Kotok
Prezes Zarządu Techniczny umysł, który został przedsiębiorcą. Kiedyś programista, designer, analityk i project manager, a obecnie Prezes Zarządu w Evertop. Miłośnik kawy za dnia oraz whisky i wina wieczorową porą.
Przeczytaj inne moje artykuły

logo stopka
Copyright ©2024, Evertop Sp. z o.o. | Polityka prywatności
scroll to top